Jan 23

Thailand

by in Thailand

Lieve allemaal,

We waren een paar dagen eerder naar azie doorgeschoten want onze redenering was: dat het goedkoper was om 120 euro te betalen om 2 tickets te wijzigen dan nog een par hotelovrnachtingen en dagen door te brengen in sydney… Plus dat onze plannen voor azie (thailand, Laos, cambodja en vietnam) wel heel veel kilometers waren voor een relatief korte periode 2 1/2 maand…. En daar hadden we gelijk in! In bangkok aangekomen hadden we ons een luxe hotel aangemeten, met regendouche, zwembad op het dak en alle bijbehorende service…. En we waren 35 euro per nacht kwijt (hihi dat is nog geen derde van de prijs voor 1 nacht sydney).

Vol goede moed trokken we de stad in, eerst onze nabijgelegen straatjes maar eens…. Nog geen 500 meter van ons hotel en natuurlijk werden we meteen overvallen door een enorme tropische regenbui…Nou ja, dan maar even schuilen in de eerste de beste kroeg die we tegenkwamen. We hadden ons biertje besteld toen ik om me heen keek. Er leek iets vreemds te zijn in deze kroeg… Er waren veel aziatische meisjes, weinig jonge mensen en heel veel blanke mannen van middelbare leeftijd met minimaal 1 a 2 aziatische meisjes om hun tafel. Het lampje ging al snel branden bij mij, we waren beland in een ware go go bar. Gelukkig zie ik er aziatisch uit, dus vielen chris en ik niet te veel op, dacht ik… Maar toen ik op een gegeven moment wat jaloerse blikken op mij gericht zag van wat aziatische dames, hebben we maar snel eieren voor ons geld gekozen. Deze dames dachten natuurlijk dat ik de jongste en meest aantrekkelijke man van de bar had veroverd en al met hem naar europa was verhuisd, en zij maar opgescheept zaten met die grijze mannen met bierbuiken…. Tja, dat de waarheid net iets anders lag…. Maar een beetje opgelaten voelden we ons daar dus wel….

Chris en ik maakten al snel een plan voor het vervolg van onze reis, wat moesten we echt zien in het hectische Bangkok, en daarna eens kijken wat we goed samen kunnen bekijken wanneer Heidi, Cees, Lois en Nova 1 1/2 maand later ook op Bangkok zouden landen. Chris kijkt er nu al naar uit om zijn familie weer te zien, en via skype hadden we al van heidi vernomen dat ze de dagen aan het aftellen waren, en het verlanglijstje telkens groter werd ( zwemmen met dolfijnen, floating market, olifant rijden, apies kijken, lekker eten, shoppen, uitgaan en natuurlijk bounty eilandje vinden)….
In 1 dag hebben we alle vormen van openbaar vervoer in bangkok uitgeprobeerd, tuk tuk, taxiboot, metro, bovengrondse skytrain en de normale taxi… Het enige vervoer waar je echt overal mee kunt komen dat is met een scooter, dat wil zeggen als je het overleefd! :-P

En natuurlijk zijn we ook in de aloude truc getrapt met de tuktuk voor weinig, wanneer we maar even langs de kledingmaker gaan ( dan kreeg onze tuktuk driver een benzinebonnetje)… ja ja, na 3 kledingmakers en 1 juwelierszaakje, niets gekokcht te hebben, hebben we maar tegen de chauffeur gezegd dat hij ons nu maar naar onze plaats van bestemming moest brengen en dat we anders nu uit zouden stappen en een taxi pakken. Uiteindelijk heeft hij ons op precies dezelfde plek afgezet waar hij ons 3 uur daarvoor had opgepikt, hij 3 petrolbonnetjes rijker, wij een illusie armer :-) we waren er dus al snel achter dat het enige prettige vervoer in bangkok de taxiboot is, en dat de skytrain je ook een heel eind in de goede richting kan brengen en dat het daarna lopen is…. Een taxi weigerde ons bijvoorbeeld naar chinatown te brengen omdat het daar zo druk was dat hij er minimaal 4 uur over zou doen…dus dan maar met het openbaar vervoer… Toen we er eenmaal waren, begrepen we het ook wel. Het hele gebied stond zo vel met verkooptentjes en mensen die er doorheen probeerden te manouvreren dat je je gevoel voor orientatie al binnen 10 minuten kwijt was :-) maar eindelijk vonden we wel wat we zochten, balonnen om uit te delen aan kinderen in de kleinere dorpjes… Chris had hier duidelijk een beetje last van heimwee naar de Shell. Hij had een prachtige framo pomp gezien en een voorraad flenzen,piefjes en pasjes waar hij jaloers op was. Terwijl hij liep te mijmeren dat hij bij Shell een moord zou doen voor zo’n voorraad, heb ik maar een paar foto’s hier van gemaakt. Ik had geen flauw idee waar hij het over had, dus maar een beetje gedaan alsof ;-)

Pff, snel weer naar huis uhmm.. Ons hotel dan…

Omdat we 4 dagen moesten wachten totdat we ons vietnam visum kregen, maakten we een kort tripje naar Kanchanbury. Het reisbureautje had gezegd dat het een klein chiang mai moest zijn, heel erg mooi, 3 uur van bangkok verwijderd en je kon er heel veel doen. Tja, dat moesten we dus wel even zien, na 3 uur in een taxi te hebben gezeten werden we afezet bij ons hotel. Wel mooi, maar niet helemaal zoals we het ons hadden voorgesteld, een beetje vergane glorie zullen we maar zeggen. Nou toen ik ‘s ochtends wakker werd leek het net of ik de waterpokken had! Ik had zo’n 50 jeukbulten over mijn hele lichaam van de bedbugs! Chris en ik wisten niet hoe snel we uit dat hotel weg moesten, ook al hadden we al voor de volgende nacht betaald! En chris had natuurlijk geen enkele beet! Dat is hetzelfde wanneer er ergens muggen zijn, ze bijten altijd alleen mij :-( Maar in ieder geval we weten nu hoe we bedbugs kunnen spotten voordat we slapen, en deze check voer ik altijd heel uitvoerig uit voordat ik een kamer boek! Dus rugzak op en naar een heerlijke schone bungalow voor de helft van de prijs van het hotel…. Daar heb ik ongeveer de hele dag in bed gebivakkeerd aangezien ik ondertussen koorts had gekregen van alle beten… Ach, nu kan ik er wel om lachen maar toen…. En natuurlijk hebben we daarna het dorpje verkend, echt super! Heerlijke milkshakes, eten en veel te doen van apies kijken totaan olifant rijden dus hier kan veel van het verlanglijstje van de familie afgewerkt worden! Topplek dus, met een fraaie omgeving!

Maar later over dit plaatsje meer, aangezien we hier dus met de familie terug komen!!

Even 1 dagje terug naar bangkok voor het visum en toen zijn we meteen op de nachttrein naar chiang mai gegaan. We hadden een airco stapelbed ticket genomen en ik had het idee dat we in een vriezer zaten opgesloten! Deze treinreis leverde wel weer mooie plaatjes op!

Blij toen we de volgende ochtend aan waren gekomen, hebben we besloten nu even rustig aan te doen en allebei eerst even helemaal topfit te worden, want airco in en uit de hele tijd, bedbugs en de tropische hitte hadden ons beide wel een beetje uitgeput…. Dus geen trekking door de jungle voor ons deze keer ( om heel eerlijk te zijn, trok dit me toch al niet zo aan, want in de tropen een paar dagen door de hitte te banjeren, in een strohut te moeten slapen en zonder douche is niet mijn idee van vakantie – maar we doen nog wel ergens een een dagsversie dacht ik zo :-) Na een paar dagen relaxen in chiang mai waren we beide weer strijdvaardig en reislustig dus werd het tijd om weer door te gaan… Een beetje avontuurlijker dachten we deze keer… Dus een 3- daagse reis met taxibusjes en boten naar Laos geboekt, nee geen luxe cruise, maar een avontuur op zich…..